タイトル

科目番号 教室 登録人数 履修登録方法 対面/遠隔
総67   [木5]共3-304   20   調整期間登録   対面授業  
開講年度 期間 曜日時限 開講学部等
2019 後学期 木5 共通教育等科目総合科目  
講義コード 科目名[英文名] 単位数
101280002 グローバル実践演習Ⅰ   2  
担当教員[ローマ字表記]
Barry Keith [Keith Barry]  
授業の形態
演習又は実験
 
アクティブラーニング
学生が議論する、学生が自身の考えを発表する、フィールドワークなど学生が体験的に学ぶ、学生が文献や資料を調べる
 
授業内容と方法
This course is for students who are internationally-minded and who take interest in global issues, especially in tackling problems from the perspective of the United Nations’ Sustainable Development Goals (SDGs). The course is designed to bring international students and Japanese students together from all majors at the university, particularly first- and second-year students.

The course focuses on the United Nations SDGs by first exploring: what are they, and why are they important (how are they relevant to me)? Once students have a general understanding of the SDGs, students will be put into groups of mixed nationalities. The groups will research one SDG and make a presentation. The presentation should contain four elements. First, it should describe what the SDG is why the SDG is important. Then it should focus on at least 2 targets of the SDG, describing what they are and how to achieve them. The poster should also introduce 2 news media reports related to the SDG targets. Finally, the poster should contain some original research, for example interviews, survey results, or a rapportage related to your SDG. The students will be assessed on their presentation delivery and contents of their poster.

本講義は、グローバル問題や国際的に解決すべき問題、とりわけ国際連盟の「持続可能開発目標」いわゆるSDGsについて関心がある学生のための授業です。受講生は半分留学生、半分日本人学生で構成されています。学部の専攻に関係なく一年生、二年生を対象にしています。

授業内容として、まず、SDGsとは何?具体的な目標やそのターゲットに注目し、学生の基礎的知識とともに自らとの関係について考えます。次に、留学生と日本人学生を混ぜた班に分かれ、一つのSDGを取り上げ、グループ・プレゼンテーションを行います。プレゼン内容として次の要素を含めます:1)取り上げるSDGとは?その重要性とは?について基礎的な説明、2)SDGのターゲット最低二つを紹介し、その内容と進捗状況を説明、3)SDG関連のニュース・メディアレポート2つを紹介説明、4)SDGに関係するオリジナルな研究(例えば、インタービュー、世論調査、ラポルタージュ等)を紹介説明します。評価はプレゼン内容やプレゼンスキル総合的に行います。
 
URGCC学習教育目標
社会性、地域・国際性、コミュニケーション・スキル、情報リテラシー、問題解決力
 
達成目標
At the end of the course, students will be able to do the following:
1) Describe what the SDGs are in general and at least one of them in some detail.[地域・国際性]
2) Search articles in the media related to their SDG.[情報リテラシー]
3) Conduct a small research project related to a SDG.[地域・国際性]
4) Present findings of their research in groups.[社会性][コミュニケーション・スキル]
5) Develop skills in presentation media.[問題解決力]
 
評価基準と評価方法
20% PechaKucha Presentations (地域・国際性、コミュニケーション・スキル)
20% Midterm Test(地域・国際性)
20% Assignments and Classroom Activities (社会性)
40% Final Presentation (情報リテラシー、地域・国際性
コミュニケーション・スキル、問題解決力)

A = 90-100
B = 80-89
C = 70-79
D = 60-69
X = Below 60
 
履修条件
This class will be required for students applying for a Minor in the Global Shinryo Program but it is open to all students.
 
授業計画
1. Introduction, syllabus, student profile sheet
2. Building our Community: Introduction to Pechakucha
3. Pechakuchas
4. What are SDGs? Worksheet
5. SDG PechaKuchas
6. SDG PechaKuchas & SDGs Review
7. Midterm Test on SDGs / Start-Stop-Continue Feedback Session
8. Presentation Project: Make Groups, set SDGs
9. Group Project: Research Skills 1: Finding information on SDGs
10. Group Project: Research Skills 2: Media Feedback Session
11. Group Project: Group work
12. Group Project: First Draft & Feedback Session by Six Thinking Hats
13. Group Project: Group work
14. Presentations 1
15. Presentations 2 / Course Wrap-up

Important Dates:
October 15th, Registration Closes
January 24th, Final presentations 1
January 31st, Final Presentations 2

 
事前学習
Students must prepare for their presentations. This requires research into their topic using a variety of resources. Preparation outside of class is essential to making a successful presentation.
 
事後学習
Students should reflect on their performance and ask, what can I do in order to improve next time? This activity is central to learning. Also, once given a task, students must self-direct themselves, effectively managing their time, in order to complete the task on time.
 
教科書にかかわる情報
 
教科書全体備考
There is no textbook for this course.
 
参考書にかかわる情報
 
参考書全体備考
 
 
使用言語
英語
 
メッセージ
Students who take this course should be open-minded and ready to challenge their own beliefs and skills. Because there are requirements for research, writing and presenting in English, students at a B1 level of CEFR are most suited for this course.

教員が受講生に期待しているのは、先ずはオープン・マインドで自らの価値観やスキルにチャレンジすることが大切です。この授業は英語で書かれたメディアなどを読んだり、その内容を他人に英語で説明する必要がありませので、円滑な活動するにはCEFR B1レベル(中級的なレベル、およそ英検準二級相当)が適しています。
 
オフィスアワー
Wednesdays, 15:00-17:00, 共3-417
 
メールアドレス
この項目は教務情報システムにログイン後、表示されます。
 
URL
https://www.mofa.go.jp/mofaj/gaiko/oda/sdgs/about/index.html
 

ページの先頭へ